Czołgi


Wersje A5 od polskiej dzieli wiele róznic
Fot. KMW


Zapraszamy do lektury artykułu o najnowszej wersji Leoparda 2A6 - kliknij.

Kompleksowe spojrzenie na to czy jest to przeskok jakościowy nakazuje porównać go z czołgami radzieckimi. Nim to zrobimy, na łamach Militaryrok, powinniśmy pamiętać o jednym -Leo 2został opracowany w latach siedemdziesiątych, natomiast wersja A4 pochodzi ze wczesnych lat osiemdziesiątych.Natomiast obok wersji A4, armie wielu krajów eksploatują nowsze wersje Leoparda w tym wersję A5.

Leopard 2, będący na wyposażeniu armii niemieckiej od przełomu lat 1979/1980 doczekał się dwóch osobnych programów modernizacyjno-rozwojowych – KWS I oraz KWS II. Program rozwojowy KWS I przewiduje zainstalowanie w czołgu nowej gładkolufowej armaty Rheinmetall 120mm o długości 55 kalibrów w miejsce poprzedniej gładkolufowej Rheinmetall 120mm i długości 44 kalibrów. Armata przystosowana jest do ulepszonych pocisków kinetycznych DM53 120 mm ze poprawioną zdolnością przeszywania pancerza.

Leopard 2A5/2A6 może również strzelać nowoczesnymi podkalibrowymi kinetycznymi pociskami odłamkowo-burzącymi Rheinmetall Waffe Munition 120mm typu PELE (Penetrator with Enhanced Lateral Effect), które od końca 2006 roku znalazły się również na wyposażeniu Duńskiej Armii . Pociski PELE przeznaczone dla Danii są właściwie starszymi podkalibrowymi pociskami DM33A2 APFSDS-T 120 mm ze zmodyfikowanymi penetratorami.
Podczas gdy oryginalne pociski DM33A2 APFSDS-T są zoptymalizowane z myślą o walce przeciwko innym opancerzonym pojazdom, PELE przeznaczony jest do niszczenia celów zurbanizowanych, czyli jest to brakujące dotychczas ogniwo w palecie amunicji tego zachodniego czołgu.

Czołg skonstruowany został programie rozwojowym KWS II dla armii Niemiec i Holandii nosi oznaczenie Leopard 2A5, a rozwiązania w nim zastosowane włączono do najnowszego czołgu Leopard 2 dla szwedzkiej armii. Budowa pierwszych trzech prototypów Leoparda 2A5 została ukończona pod koniec 1990 roku i po pomyślnym zakończeniu testów wersję tę zdecydowano wprowadzić do służby. Rozwój Leoparda 2A5 finansowany był z kapitału niemieckiego, holenderskiego i szwajcarskiego. W styczniu 1994 Krauss-Maffei (od 1999 roku połączony w spółkę z firmą Wegmann) został wybrany do modernizacji starszych egzemplarzy Leoparda 2 do standardu 2A5. 225 czołgów Leopard zamówionych we wrześniu 1995 przez Niemieckie Federalne Biuro Techniki Obronnej zostało poddanych modernizacji przez głównego wykonawcę, którym jest Krauss-Maffei. Wieże poddawane były przebudowie w Kassel, a następnie dostarczane do Monachium, gdzie montowano je na podwoziach i ostatecznie przekazywano do służby już kompletne czołgi.
W 1995 roku Krauss-Maffeidostarczył 16 jednostek Leopard 2A5, a od stycznia 1996 ruszyła produkcja w ilości 6 sztuk miesięcznie.
W marcu 1994 Królewska Armia Holenderska zdecydowała się na modernizację 180 Leopardów 2 do standardu 2A5, z opcją zwiększenia zamówienia o dodatkowych 150 wozów. Dostawy odbyły się w okresie od marca 1996 do września 2000.

Szwajcaria otrzymała swoje Leopardy 2 (o lokalnym oznaczeniu Pz 87) jeszcze w 1993 roku. W przyszłości również one mają być poddane modernizacji.
Leopardy 2A5 z wieloma dalszymi modyfikacjami , obejmującymi w szczególności opancerzenie i systemy dowodzenia i kontroli, zostały zamówione również przez Szwecję (120 dostarczonych sztuk plus opcjonalna możliwość zwiększenia dostawy o 90 jednostek) i Hiszpanię (219 sztuk). W 2003 roku Grecja podpisała kontrakt na dostawę 170 nowych Leopardów wraz z ich różnymi odmianami. Na dzień dzisiejszy wojsko niemieckie posiada 1568 Leopardów 2 (z czego 225 w wersji 2A6 i 125 2A5), w wyniku restrukturyzacji armii ich liczba ma być zredukowana do 852 jednostek.


Dokonane zmiany dotycza głownie systemów
 uzbrojenia, jednak cały wóz jest jeszcze cieższy
 niż A4
Fot. KMW

Charakterystyka:
Ogólne rozplanowanie Leoparda 2A5 jest praktycznie takie samo jak Leoparda 2 w poprzednich wersjach, jednak główne różnice obejmują:

  • - Termowizyjny peryskop dowódcy zamontowany na dachu, który przekazuje obraz na monitor znajdujący się wewnątrz wieży. Taki układ pozwala na prowadzenie działań w dowolnych warunkach pogodowych w systemie hunter-killer. Podczas gdy działonowy korzysta z monitora, dowódca prowadzi obserwację przez własny okular.
  • - Zamontowanie nowego elektrycznego systemu sterowania bronią ESW – Extel Systems w miejsce poprzedniego – hydraulicznego. Układ elektryczny nie tylko jest cichszy, lecz również jest łatwiejszy w eksploatacji i jest mniej energochłonny.
  • - Wzmocniony pancerz i nowa, przednia część wieży w kształcie klina. Zwiększa to ochronę przed atakiem z broni kinetycznej i chemicznej. Wnętrze wieży wyposażono w matę przeciwodpryskową. Panele boczne osłaniające układ jezdny również zbudowane są ze wzmocnionego pancerza kompozytowego. Zewnętrzne panele pancerza mogą być usunięte i zastąpione przez moduły o większym poziomie ochrony.
  • - Nowy właz kierowcy otwierany na prawo.
  • - Montaż kamery w tylnej części kadłuba z monitorem kierowcy, co zwiększa bezpieczeństwo przy cofaniu. Kąt pola widzenia kamery wynosi 65° w płaszczyznach pionowej i poziomej.
  • - Hybrydowy system nawigacji oparty o technologię żyroskopu światłowodowego i GPS umożliwiający dowódcy nawigację w dowolnym środowisku operacyjnym. Jest kluczowym elementem systemu dowodzenia i kontroli.
  • - Zmodyfikowany procesor danych dalmierza laserowego.

W dotychczas montowanych dalmierzach tylko druga (bardziej odległa) odbita fala w zasięgu pomiarowym była akceptowana. Nowy procesor w razie potrzeby przelicza dane z pierwszego sygnału skracając czas reakcji urządzenia co jest szczególnie istotne podczas walki z udziałem helikopterów i pocisków APFSDS o płaskiej trajektorii lotu.
Szwedzki Leopard 2 nosi oznaczenie MBT 122 (Strv 122). Posiada on dodatkowe modyfikacje, które zwiększają masę bojową do 62 ton z 59,7 w wersji niemieckiej 2A5.

Dodatkowe modyfikacje szwedzkiego czołgu obejmują:

  • - Zwiększoną ochronę przedniej i bocznych części podwozia, zbliżoną do tej zastosowanej w wieży, wliczając w to osłonę przeciwodpryskową.
  • - Zwiększoną ochronę dachu wieży przed bombami kasetowymi.
  • - Modułowy system dowodzenia TCCS (Tank Command and Control System) połączony magistralą z podsystemami, w tym systemami nawigacji i szwedzką radiostacją nowej generacji.
  • - Dalmierz laserowy z laserem neodymowym wykorzystującym zjawisko spektroskopii ramanowskiej (Raman shifted Nd-YAG) i technologię bezpieczną dla wzroku (eye-safe). Ponadto niektóre szwedzkie Leopardy posiadają zwiększoną ochronę przed minami.

Duński Leopard 2A5 DK
Dania zawarła kontrakt z Krauss-Maffei Wegmann na zmodernizowanie wstępnej partii 51 sztuk (zwiększonej później do 57 jednostek) Leoparda 2A4 do standardu 2A5 DK. Jest to czołg bliźniaczy z niemieckim 2A5 z kilkoma modyfikacjami takimi jak sprzężony z działem 120mm L/44 szperacz. Ponadto standardowe wyposażenie obejmuje układ klimatyzacji, kamerę zamontowaną z tyłu pojazdu i pomocniczą jednostkę mocy APU (Auxiliary Power Unit). Czołg jednak nie posiada ochrony przed atakiem z powietrza.


LEOPARD z energetyzującym podkładem Rammstein 

Dim lights  

Wersja duńska:

Dim lights

 

 

 

Zmieniony (sobota, 20 października 2012 17:16)

 

Komentarze  

 
-17 # 2010-03-28 08:24
taka nowoczesna maszyna, naszpikowana elektroniką, więc nie kapuje dlaczego te ładwniczy tam się kręci - Gustlika się naoglądali. Francuzi i rosjanie mają automaty ładowania
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
+26 # 2010-04-06 10:26
temat automatu i ładwoniczego jest stary jak świat. Kwestia zawodności automatów to jedne z problemów, chcociaz główny to fakt, że wybuchająca amunicja zrywa całą wieżę
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
-16 # 2014-01-28 22:11
Czołgi produkowane w Polsce mają ładowanie automatyczne ,dzięki czemu jest o jednego członka załogi mniej ,co daje oszczędność w stanach osobowych oraz zwiększa szybkoszczelnos ć ,problem polega ze nasze za bardzo przypominają czołgo Rosyjskie i mogą być brane za czolgi wroga ,bo z innego powodu nie widzę aby te złomy ciągnąć do kraju :)
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
+5 # ke 2014-06-30 07:47
Cytat:
Czołgi produkowane w Polsce mają ładowanie automatyczne ,dzięki czemu jest o jednego członka załogi mniej ,co daje oszczędność w stanach osobowych oraz zwiększa szybkoszczelnos ć ,problem polega ze nasze za bardzo przypominają czołgo Rosyjskie i mogą być brane za czolgi wroga ,bo z innego powodu nie widzę aby te złomy ciągnąć do kraju :)


Idealny przykład, że w polsce mamy 30 mln "ekspertów" od wszystkiego. Gość nawet nie ma pojęcia czy i co produkujemy...niech mnie oświeci ten Pan, jakie czołgi produkujemy i co jest w nich podobne do czego... :D o tym "przypominające, mogą być brane jako wrogie" już nie skomentuję.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
0 # Edmundo 2014-08-06 13:31
Hello there, I dіscovered your weƄsite
by means of Ԍoogle at the same time ass looking for a related subject,
your web site got here up, it loioks great. I have bookmarked
it in mƴ google bookmarks.
Hi there, simply changed into alert to your weblog thru Google, and located
that it's really informative. I am gonna watch out for bruѕsels.
I will be grasteful in the event you proceed this in future.
Lots of peoƿle might be benefited fromm youг writіng. Cheers!


Feel free to surf to my weblog :: oro quοtazione
odierna (Edmundo: http://nuvem.tk/altergalactica/NorinenmCarmonanw)
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież