Pierwszy polski samochód terenowy
Star 66
fot. polskieauta

Przeczytaj również o modernizacji STARA 660 - TUTAJ. 
Opracowanie jego konstrukcji przez Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie oraz przygotowanie i uruchomienie jego produkcji przez Fabrykę Samochodów Ciężarowych w Starachowicach należy ocenić jako jeden z największych sukcesów naszego przemysłu motoryzacyjnego. Oparcie jego produkcji wyłącznie na elementach wykonywanych przez przemysł rodzimy w znacznym stopniu upraszczało sprawę zaspokojenia potrzeb eksploatacyjnych w zakresie części zamiennych, napraw itp.

W ówczesnych czasach STAR 66 przewyższał pojazdy terenowe tej kategorii, które dotychczas wchodziły w skład wyposażenia, naszego wojska.

Samochód Star 66 był trzyosiowym pojazdem terenowym przeznaczonym do przewozu ładunku, ludzi, wszelkiego rodzaju sprzętu oraz do uciągu przyczep. Podwozie tego samochodu może być również wykorzystywane do budowy wielu innych typów samochodów specjalnych.

Duża zdolność pokonywania terenu, która cechowała samochód Star 66, została osiągnięta dzięki zastosowaniu napędu na wszystkie osie, odpowiedniemu dobraniu przełożeń w układzie przeniesienia napędu, zastosowaniu dużych, pojedynczych kół z ogumieniem terenowym o wymiarze 11.00-20 oraz w wyniku zastosowania blokowania mechanizmów różnicowych przekładni głównych środkowego i tylnego mostu. Poza tym takie parametry, jak duży prześwit poprzeczny i podłużny oraz duży kąt natarcia i zejścia, znacznie ułatwiajały poruszanie się pojazdu w nierównym, terenie.

Umieszczona na przedzie samochodu wyciągarka linowa o sile uciągu około 6 t stwarza możliwość samowyciągania się pojazdu na wyjątkowo ciężkich odcinkach drogi albo wyciągania innych samochodów lub ciężarów.

Samochód Star 66 odznaczał się mocną i zwartą konstrukcją. Mocne zderzaki przednie i tylne, krata osłaniająca reflektory i przód samochodu oraz odbojnice na bocznych ściankach skrzynki ładunkowej czynią go odpornym na uszkodzenia podczas jazdy w terenie porośniętym krzewami.

Dzięki zastosowaniu wysuniętej do przodu kabiny kierowcy uzyskano stosunkowo dużą powierzchnię ładunkową w porównaniu do długości całkowitej samochodu. Ułatwia to również przeprowadzanie czynności obsługowych i regulacyjnych silnika, do którego po zdjęciu dwuczęściowego oblachowania został stworzony dogodny dostęp. Możliwość przeprowadzenia tych czynności pod dachem oświetlonej kabiny kierowcy ma szczególne znaczenie wówczas, gdy zabiegi te trzeba wykonać w złych warunkach atmosferycznych.

Stosunkowo prosta, konwencjonalna budowa oraz duże powinowactwo części samochodu Star 66 z samochodami szosowymi Star 21 i Star 25 powodują, że czynności obsługowe, naprawa oraz zaopatrzenie w części zamienne nie powinny nastręczać trudności.

Na podkreślenie zasługuje również ekonomiczność samochodu Star 66, który zarówno w czasie jazdy po drogach o nawierzchni ulepszonej, jak i po bezdrożach znacznie mniej zużywa paliwa niż eksploatowane wówczas samochody tej kategorii.

Jako źródło siły napędowej, silnika S-47 o mocy 105 KM i o momencie obrotowym 31 kGm. Silnik S-47 został zaprojektowany specjalnie do tego samochodu i odznacza się nowoczesną konstrukcją.

 

Dane ogólne:

  • Ładowność:
  • - na drogach o nawierzchni ulepszonej - 4000 kg.
  • - na drogach polnych i w terenie – 2500 kg.
  • Największy dopuszczalny ciężar holowanej przyczepy:
  • - na szosie z ładunkiem 4000 kg
  • - w terenie z ładunkiem 2500 kg
  • Ciężar własny samochodu całkowicie wyposażonego z obsługą – 5700 kg.
  • Największy dopuszczalny ciężar samochodu Rozkład nacisków na poszczególne osie:
  • a. samochodu nie obciążonego:
  • - przód - 3080 kg.
  • - tył - 2620 kg.
  • b. samochodu z ładunkiem 4000 kg:
  • - przód - 3410 kg.
  • - tył - 6290 kg.
  • Wymiary zasadnicze
  • Długość samochodu - 6625 mm.
  • Szerokość samochodu- 2400 mm.
  • Wysokość samochodu nie obciążonego z niską skrzynią ładunkową - 2810 mm.
  • Wysokość samochodu załadowanego:
  • - ze skrzynią miską - 2700 mm.
  • - ze skrzynią wysoką - 2870 mm.
  • Wymiary wewnętrzne skrzyni ładunkowej:
  • - długość - 3775 mm.
  • - szerokość - 2185 min.
  • Rozstaw osi (odległość od osi przedniej do osi wózka) - 2858 mm.
  • Rozstaw osi tylnego wózka - 1200 mm.
  • Zwis przedni - 1470 mm.
  • Zwis tylny - 1100 mm.
  • Rozstaw kół przednich i tylnych - 1825 mm.
  • Prześwit poprzeczny 290 mm.
  • Prześwit podłużny 305 mm .
  • Kąt natarcia 33º.
  • Kąt zejścia 45º.
  • Największy promień skrętu:
  • - w prawo - 9125 mm.
  • - w lewo - 9150 mm.
  • Największy promień zawracania:
  • - w prawo - 9985 mm.
  • - w lewo - 9990 mm.
  • Silnik
  • Typ - S-47
  • Ilość cylindrów - 6.
  • Układ cylindrów - rzędowy, pionowy.
  • Rodzaj zapłonu - iskrowy.
  • Rodzaj Obiegu - 4-suwowy.
  • Objętość skokowa - 4686 cm³.
  • Stopień sprężania - 6,8.
  • Moc maksymalna - 105 KM.
  • Obroty przy mocy maksymalnej - 3000 na min.
  • Największy moment obrotowy - 31 kGm.
  • Obroty przy momencie maksymalnym - 1650 na min.
  • Rozruch - rozrusznik elektryczny lub korba rozruchowa.
  • Gaźnik - dolnossący z ogranicznikiem obrotów, typ G-43.
  • Stosowane paliwo - benzyna o liczbie oktanowej 74-78.
  • Napięcie znamionowe w obwodzie pierwotnym - 12 V.
  • Sprzęgło - jednotarczowe, suche, półodśrodkowe.
  • Skrzynia biegów - 5-biegowa, mechaniczna, zblokowana z silnikiem z dodatkowym wyprowadzeniem do napędu wy¬ciągarki.
  • Przełożenia wynoszą: bieg I - 1: 6,14; II - 1: 3,318; III - 1: 1,68; IV - 1:1,00; V - 1: 0,782 wsteczny - 1: 5,75.
  • Skrzynia rozdzielcza - dwuprzekładniowa, mechaniczna z wyłączeniem napędu przedniego mostu o przełożeniach:
  • - przekładnia szosowa 1: 1,41.
  • - przekładnia terenowa 1: 2,72.
  • Mechanizmy różnicowe środkowego i tylnego mostu blokowane mechanicznie.
  • Ogumienie - z bieżnikiem terenowym o wymiarze 11.00-20.
  • Zawieszenie przednie - dwa podłużne resory półeliptyczne, piórowe, zawieszone na wieszakach.
  • Zawieszenie tylnego wózka - dwa resory piórowe, półeliptyczne, odwrócone.
  • Układ kierowniczy - z przekładnią składającą się ze ślimaka globoidalnego z rolką o przełożeniu 1: 20,75.
  • Hamulce nożne - hydrauliczne z podciśnieniowym mechanizmem wspomagającym działające na wszystkie koła.
  • Hamulec ręczny - taśmowy o napędzie mechanicznym działający na wał napędowy ze skrzynią biegów.
  • Nadwozie
  • Skrzynia ładunkowa - drewniana.
  • Kabina kierowcy - dwuosobowa, stalowa, typu odkrytego.

Zmieniony (piątek, 16 lipca 2010 19:38)

 

Komentarze  

 
+2 # 2013-03-28 12:56
Proszę o podanie jaki olejem uzupełniamy tylne mosty oraz ile wchodzi oleju do wszystkich mostów
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
+1 # 2014-01-04 22:30
Mam takiego stara w bardzo dobrym stanie. Od wtorku zaczynam ciąć go na żyletki. Beczka zostaje u mnie reszta na sprzedaż. Jeśli chce ktoś kupić proszę pisać.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=601015906600392&set=a.601015873267062.1073741829.100000759633725&type=3&theater
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 
 
0 # 2014-01-09 20:09
To był wóz... mój ojciec kupę lat tym jeździł... jeszcze chyba gaźnik do benzyniaka mam nówkę
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież