KRAZ 6322 podczas największych targów w Adu Dhabi
fot. Kraz

Specjalnego przedstawiania nie wymagają ciężarówki z Ukrainy z holdingu Avto KRAZ. Chociaż nie są to pojazdy rosyjskie, warto o nich wspomnieć w artykule, gdyż kojarzą się jednoznacznie z produktami ZSRR. Wojskowe ciężarówki KRAZ znane są z dużej dzielności terenowej. Na przestrzeni lat zachodzące zmiany w podwoziach można określić jako niewielkie, tym niemniej mają one sporo zwolenników. KRAZ-y określane są często jako „bojowe ciężarówki”. Takie określenie to efekt prostej konstrukcji, a przez to dużej podatności remontowej przy wykorzystaniu nieskomplikowanego zestawu serwisowego. Jako jedna z niewielu ciężarówek z marszu są przygotowane do brodzenia w wodzie o głębokości 1,2 m. Nie zatrzyma je także śnieg o głębokości 1 m, w którym mogą z powodzeniem torować sobie drogę. Należy wspornicę także o w zasadzie wspólnym mianowniku charakteryzującym wszystkie ciężarówki produkowane w krajach b. ZSRR, jakim są warunki środowiskowe, w których mogą funkcjonować, przede wszystkim zakresie temperatur –50–+50 stC. Najbardziej popularna jest linia terenowych wozów KRAZ-6322 6x6.





Podczas misji w Iraku radziły sobie świetnie
fot. producent

Samochód może transportować ładunki o masie 12 t oraz poruszać się z przyczepą o masie 10 t w terenie. Na utwardzonych drogach masa ciągniętej przyczepy może wzrosnąć do 30 t KRAZ-6322 jest wyposażony w 8-cylindrowy, doładowany, wysokoprężny silnik o mocy 330 KM i maksymalnym momencie napędowym 1400 Nm, który spełnia normę Euro II. Prędkość maksymalna wynosi 85 km/h. Zastosowano mechaniczną przekładnię o 8 przełożeniach współpracującą z 2-biegowym reduktorem. W układzie napędowym na wszystkich osiach zastosowano blokady mechanizmów różnicowych ponadto blokadę międzyosiową. Przy 2 zbiornikach po 250 l zasięg przekracza 1000 km (producent podaje średnie zużycie 39 l). Oprócz Ukrainy poważnym odbiorcą jest Irak, który zakupił w ramach kontraktu wartego 110 mln USD 2000 samochodów. Produkowane są także wersje z dźwigiem 12-tonowym oraz wozy pomocy technicznej.

Do transportu mniejszych ładunków w ciężkim terenie służy KRAZ-5133BE 4x4 o maksymalnej ładowności 7 t oraz o możliwości uciągu 10-tonowej przyczepy. Podobnie jak w poprzednim zastosowano identyczny silnik. Ponadto unifikacja dotyczy zarówno układu napędowego jak i kabiny. Mniejsza jest ilości paliwa (pojedynczy zbiornik 350 l) oraz nieco inne ogumienie 550/75 R21.


Niektóre od wielu lat w ekspolatacji pełnią szereg różnorodnych funkcji od holowników po pługi śnieżne
fot. Militaryrok

Specjalnie do transportowania pojazdów gąsienicowych, w zasadzie różnych odmian bwp, zbudowano KRAZ-633RE, który ma specjalną rampę do holowania w podwisie oraz zestaw wyciągarek do ewakuacji. Ofertę dla wojska uzupełnia ciągnik siodłowy KRAZ-6140TE 6x6, który wyposażono w silnik o mocy 400 KM. Jest on przeznaczony do współpracy z terenowymi naczepami o łącznej masie zestawu 70 t.

Zmieniony (niedziela, 26 grudnia 2010 08:58)

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież